A 112-es segélyhívó szám használata

A 112 egy egységes európai segélyhívószám, amely rendelkezésre áll és ingyenesen hívható mind vezetékes, mind mobiltelefonról bárhol az Európai Unióban, sőt szinte az egész kontinensen.

A 112 az Európai Unió tagállamainak a nap 24 órájában hívható segélyhívó száma, amelynek hívásával azonnali segítség kapható a készenléti szervektől (Rendőrség, Mentőszolgálat, Katasztrófavédelem).

A 112-es segélyhívó központ az Országos Rendőr-főkapitányság egyik szervezeti egysége, ahol elvégzik a rendőrség, a mentők és tűzoltók értesítését.

A 112-es segélyhívó szám minden nyilvános, vezetékes és mobiltelefonról ingyenesen hívható. A legtöbb mobiltelefonon a 112-es szám a billentyűzár feloldása nélkül is hívható. Abban az esetben is lehet 112-es hívást kezdeményezni, ha nincs hálózat a mobiltelefonon.

Hol fogadják a 112-es segélyhívást?

Hazánkban Miskolcon és Szombathelyen alakították ki a hívásfogadó központokat, ahol a hívásfogadó operátorok fogadják és szükség esetén onnan továbbítják a bejelentéseket az illetékes, intézkedő készenléti szervek részére.

Az Európai Segélyhívó szám:

  • Európa szerte elérhető
  • körzeti szám nélkül hívható (elegendő a 112 szám tárcsázása)
  • ingyenes
  • elsőbbsége van mind a mobil, mind a vonalas hálózatokon
  • akár külföldi személyek is hívhatják, mert operátoraink között többen beszélnek idegen nyelvet
  • minden mobilhálózatról hívható
  • a legtöbb mobiltelefonon billentyűzár feloldása nélkül is tárcsázható

Mikor kell hívnunk a 112-t?

  • minden olyan esetben, amikor életveszély áll fenn. (pl.: beleszaladt valaki az üvegajtóba és nagyon vérzik, elesett a kerékpárral és betört a feje, eltört a keze);
  • baleseteknél: közúti, légi, vasúti, vízi baleset. (pl.: két autó összeütközött vagy felborult egy csónak);
  • mérgezés vagy kábítószer-túladagolása esetén, radioaktív sugárzás, vagy veszélyes anyag kiáramlása miatt;
  • tűz, földrengés, árvíz, viharkár, épületomlás, gázszivárgás, szélsőséges meteorológiai helyzet;
  • valamilyen bűncselekmény szemtanúja, sértettje (pl.: emberölés, fegyveres rablás, lopás, garázdaság, verekedés);
  • eltűnt vagy öngyilkos szándékú személy megtalálásához kér segítséget a bejelentő, ismeretlen kisgyermek találásáról, kánikulában zárt gépkocsiban hagyott kisgyermekről vagy állatról, rendkívüli időjárási viszonyoknál hajléktalan személy közterületen alvásáról van információja;
  • a közlekedési jelzések megrongálódását, működésképtelenségét vagy egyéb vészhelyzeteket (pl.: gyerekek köveket dobálnak az autóútra), közlekedési akadályokat (pl.: közút veszélyes szennyeződése), közüzemi zavarokat (pl.: leszakadt veszélyes, szikrázó villanyvezeték, úttestre kidőlt fa, ami a közlekedést akadályozza) észlel a bejelentő;
  • rendkívüli halál történik (pl.: vízből kivetett elhunyt személy találása),
  • körözött vagy elővezetni kívánt személy, vagy körözött tárgy (gépjármű, ékszer) hollétéről van információja, talált tárgyról, elhagyott „gyanús csomagról”, állatról, esetleg álrendőrök, házaló ügynökök, házaló adománygyűjtők működéséről van tudomása.

Mi a teendő segélyhívás kezdeményezésekor?

  • ha vészhelyzetet észlelsz, először vegyél egy mély levegőt, majd higgadtan tárcsázd a 112-t;
  • a segélyhívást fogadó operátor bejelentkezése után röviden, világosan mondd el, hogy mi történt;
  • higgadtan közöld a neved, telefonszámod és a címet (helyszínt), ahol a vészhelyzet történt.

Segélyhíváskor mit kell mindenképpen elmondani?

 A 112-es segélyhívószám felhívását követően a hívásfogadó központ operátora jelentkezik, aki az alábbi alapinformációkat fogja megkérdezni (a körülmények és a lehetőségek függvényében amennyire lehet nyugodtan, tagoltan és érthetően kell válaszolni):

  • a bejelentő neve, telefonszáma;
  • az esemény helyszíne;
  • mi történt, kinek van szüksége segítségre;
  • az esemény kapcsán felmerül-e valakinél közvetlen életveszély;
  • esetleges sérültek száma, a sérülés(ek) foka;
  • az esemény folyamatban van-e vagy már lezajlott.

Az operátor által feltett legfontosabb kérdések:

  • Hol történt az esemény?
  • Mi történt?
    (Röviden mondd el a helyzetet, ebből az irányítást végző központ tudni fogja, hogy
    milyen jellegű és mértékű segítségre van szükség.)
  • Kinek van szüksége segítségre?
  • A bejelentő milyen telefonszámon hívható vissza?
    (Arra az esetre, ha címet szeretnének pontosítani, vagy hiányzik valamilyen adat.)
  • Van-e közvetlen életveszély?
  • Vannak-e sérültek? Hány sérült van?
    (A mentősök számára nagyon fontos, hogy hogyan, hány mentővel vonuljanak a helyszínre.)
  • Folyamatban van-e még az esemény, ha nem, akkor mennyi idő telt el az esemény és a bejelentés bekövetkezése között?
  • Van-e tűzre utaló jel?
  • Fontos, hogy az állampolgár a bejelentés során a lehető legpontosabban határozza meg az esemény helyszínét, egyértelmű cím hiányában annak megközelítési módját.

Ezekben az esetekben TILOS hívni a segélyhívó számot:

  • Valótlan esemény bejelentése.
  • Rosszindulatú hívás kezdeményezése. (Pl.: pizza rendelés, taxi szolgáltatás, csak beszélgetni akarsz)
  • Elfelejtetted a PIN kódod.
  • Szórakozni vagy játszani szeretnél a telefonvonallal.
  • Csak a telefon működőképességét szeretnéd kipróbálni.

Az indokolatlan hívások túlterhelhetik a rendszert, veszélybe sodorva azoknak az életét, akik valóban a készenléti szervek segítségére szorulnak!

Csak indokolt esetben hívd a 112-es segélyhívó számot!

A 112-es segélyhívó szám indokolatlan hívása a szabálysértésekről, a szabályértési eljárásról és a szabálysértési nyilvántartási rendszerről szóló 2012. évi II. törvény értelmében szabálysértésnek minősül, mely pénzbírságot vagy elzárást vonhat maga után. A pénzbírság legmagasabb összege százötvenezer forint.

Népszerűsítés

Hogy a szolgáltatás bekerüljön a köztudatba, 2009 februárjában az Európai Bizottság, Parlament és Tanács kijelölték február 11-ét a 112-es európai segélyhívó napjának. Ezen a napon Unió-szerte népszerűsítő és kapcsolatépítő programok szolgálják az egységes európai segélyhívószám használatának elterjesztését.

Ezen felül az új, 2009 júliusában hatályba lépett, telekommunikációs szolgáltatásokkal kapcsolatos rendelet előírja, hogy az EU más tagállamaiba beutazó polgárok a mobilkészülékeikre SMS-ben tájékoztatást kapjanak a 112-es európai segélyhívószámról.

112-es Nap

A 112-es napot az Európai Unió tagállamaiban minden év február 11-én tartják. A 112-es nap célja, hogy felhívja a közvélemény figyelmét a 112-es segélyhívószámra. A jeles nap célja továbbá, hogy rámutasson az egymásra odafigyelés és az egymásnak nyújtott segítség fontosságára.

A hivatalos 112-es napot 2009-ben alapította az Európai Unió. Ez a nap kiváló lehetőség a lakosság tájékoztatására arról, hogy a 112-es hívószám életet menthet. Évről-évre egyre több tagállam ragadja meg a lehetőségét annak, hogy uniós mintára megszervezze a saját 112-es napját.

Érdekesség

Nem véletlenszerű számsor a 112.A segélyhívószámok megalkotásánál kiemelt figyelmet fordítottak arra, hogy praktikusak, könnyen beüthetők és megjegyezhetők lehessenek. Külön szempont volt, hogy a telefonszám legalább két különböző számjegyből álljon, ezzel is elkerülve a félretárcsázást – bár a modern eszközökben ezt nehéz kiküszöbölni, hiszen az új iPhone 8 és iPhone X készülékekben megjelenő gyorstárcsázó szolgáltatás bevezetésével jelentősen emelkedett a véletlenül tárcsázott segélyhívások száma. Ezen felül a telefonbetyárkodásnak, illetve egyéb külső hatásoknak, például a véletlen „zsebtárcsázásnak” sem szabad félreértést okoznia. Az Egyesült Királyságban használatos segélyhívón épp ez utóbbi okból magas a téves hívások száma, hiszen a 999-es számot akár véletlenül is beüthetjük. A 112-es szám továbbra is nagyon egyszerű, tehát valós vészhelyzet esetén villámgyorsan beüthető, de a kissé megvariált számjegyek miatt máris kevesebb a fals hívás.